11, 12 en 13 juni

13 juni 2016 - Jasper, Canada

Na onze overnachting op camping Tunnel Mountain zijn we naar Lake Minnewanka gereden om aan de oever van het meer te ontbijten. Helaas liet de zon ons in de steek en was het aan de frisse kant. Maar het uitzicht maakte dat meer dan goed. We zijn vervolgens de Bow Valley Parkway gaan rijden en de waterval Silverton Falls bezocht. Onderweg waren er prachtige uitzichten, zoals op Mountain Castle. Op de terugweg langs de Vermillion Lakes voor het uitzicht op de beroemde Mount Rundle, een van de meest gefotografeerde bergen van de Rocky's. 's Avonds hebben we nog vanuit de camping een wandeling gemaakt naar de Hoodoo's , kalkstenen pilaren die zijn gevormd door smeltwater van gletsjers, heel bijzonder.
Op zondag 12 juni zijn we opnieuw naar Lake Louise gereden, nu via de Bow Valley Parkway. Halverwege hebben we een klim gemaakt naar de Johnston Canyon Falls, erg toeristisch maar gelukkig waren we de grootste drukte voor. We hebben zowel de lower als de upper Falls bezocht en het was prachtig. Aangekomen bij Lake Louise was het superdruk en bewolkt, zodat we ons plan om in de kabelbaan te gaan hebben aangepast en hebben we koers gezet richting Jasper over de Ice Field Parkway. Deze weg is uitgeroepen tot werelderfgoed en al meteen bij de start doet hij zijn naam eer aan door zijn vele hoge en mooie bergen, deels bedekt met sneeuw en ijs. Na circa 90 kilometer stoppen we voor een overnachting op camping Rampart Creek. Een zeer eenvoudige camping midden in de bossen met alleen biologische toiletten. Bezoekers moeten zich zelf inschrijven, een plaats uitzoeken en bij vertrek het kampgeld in een brievenbus doen. Voor 8 dollar kon je zoveel hout als je wilt gebruiken voor een kampvuur, wat we uiteraard ook hebben gedaan.
Al voor het ontbijt hebben we onze weg vervolgd richting Jasper. Bij een van de vele uitzichtpunten hebben we een boterham gegeten en zijn weer gestopt voor een wandeling naar de Parker Ridge, een berg met uitzicht over de Columbian Icefields. Pittig maar de moeite waard. Tijdens deze rit hebben we een paar keer moeten stoppen vanwege oversteken wild, bighorn sheep. Onze volgende stop was de Athabasca Icefields, een indrukwekkende gletsjer. Bij deze toeristische attractie is ook het Icefield Center, waar we weer van wifi gebruik konden maken. We hebben nog geprobeerd om camping Whistler vlakbij Jasper te reserveren, maar dat was helaas niet mogelijk. Daarom zijn we daar maar meteen heen gegaan, 100 km verderop. Bij Whistler aangekomen bleken er alleen nog plaatsen zonder elektriciteit en water vrij te zijn, voor ons echter geen probleem. We hebben onze vuilwatertanks geloosd en de drinkwatertank gevuld, daar kunnen we een paar dagen mee vooruit.

1. Janneke:
    14 juni 2016
    Leuk al die verhalen. Lijkt me echt mooi daar!
  2. Pieter:
    14 juni 2016
    Juist. Lekker back to basic zonder electriciteit! Robinsons
  3. Helma:
    15 juni 2016
    Wat een boel indrukken hebben jullie al opgedaan. En wat gaan jullie nog allemaal beleven. Dan kun je veel dingen, die je anders zo bezighouden, makkelijker relativeren denk ik. Wat een natuurschoon!
  4. Welna en Edwin:
    16 juni 2016
    Ziet er allemaal schitterend uit. Geniet ervan!
    Groetjes van de collega's