Laatste dag in het nationaal park Jasper. Mount Robson en Blue River met overnachting in Clearwater

16 juni 2016 - Lillooet, Canada

14 juni

We gaan nog 25 km terug op de Icefield Parkway,  omdat we nog twee watervallen willen gaan bezoeken. Eerst de Sunwapta Falls en daarna naar de Athabasca falls. Beide weer erg mooi. Wat een schoonheid die natuur en wat een kracht heeft dat water. Op de terugweg van de watervallen, zien we een aantal auto's aan de kant van de weg, meestal betekent dat wat. En ja er zit een zwarte beer aan de kant van de weg en de tweede steekt over. De eerste was meteen verdwenen in de bossen. De tweede bleef aan de kant van de weg zoeken naar "eten". We hebben beren op de weg gezien. Yes. 's Middags naar Jasper. Een mooi klein plaatsje gezellig wat rond gelopen. Daar na zijn we nog naar Lake Edith en Lake Annette geweest. Een mooi meer waar een zandstrand bij is en uitzicht op de hoge bergen.

15 juni.

Al vroeg op pad (half 9). Het nationaal park uit en naar de mount Robson,  de hoogste berg uit de buurt bijna 4000m hoog. Het Bezoekers centrum geraadpleegd over onze volgende trip. Er is volop folder- en kaartmateriaal aanwezig en het ziet er daar ook goed georganiseerd uit. We gaan vandaag kilometers maken. Omdat we vrijdag gepland hebben de boot naar Vancouver Island te nemen. Bij Blue River willen wij een rivier safari maken. Het regent constant. Niet erg om te rijden maar in een open bootje is dat toch minder. De dame die ons de kaartjes verkocht zei dat het 2 uur droog zou blijven en we konden na een kwartiertje vertrekken. Toen was het nog niet droog, maar ja dat pech.  De begeleider vertelde van het regenwoud en dat het uniek was in een gematigd klimaat. Met de open boot gingen we weg het werd steeds donkerder en het begon flink te hagelen. Het hoofd beschermen en je zag niets meer. Twee beren op grote afstand kunnen zien en nog een klein watervalletje om het goed te maken denk ik. We hadden een zwemvest en een poncho gekregen maar waren kliedernat!! We vonden het een dure flop. We hebben met succes geklaagd; we kregen ons geld terug. Voor de overnachting naar Clearwater op een KOA-camping.

16 juni,

Clearwater is bekend om zijn watervallen. In een lange straat liggen ze allemaal achter elkaar. Op 10 km de Spahats Falls, mooi. Op 40,5 km de Dawson Falls zeker zo mooi, maar op 42,2 km de op een na grootste waterval van Canada, de Helmken Falls. Werkelijk prachtig. Frans zal nog een foto toevoegen.

We zijn daarna via een soort van woestijnbergen naar onze bestemming Lillooet gegaan. Onderweg veel regen, maar het weer knapt opnieuw op vanmiddag en we zitten aan de snelstromende Fraser rivier  tussen de bergen. Bij een houten brug heeft een visarend een nest dat hij versiert heeft met een oranje lint.  Zijn kopje komt steeds kijken maar hij verlaat zijn nest niet. Wat is de natuur toch mooi.

Morgen gaan we de oversteek maken naar Vancouver Island.

1. Rieky en mari:
    Hallo,
    Wat een mooie foto's.
    Een hele ervaring om mee te maken.
    Geniet er nog van, groetjes vanuit Gestel. Mari en Rieky
  2. Helma:
    17 juni 2016
    Wat een prachtige natuur! Maar helaas zo ver weg.... Wat een overweldigende indruk moet deze natuur op jullie maken.
  3. Diny Swinkels:
    17 juni 2016
    Jammer van het weer. Wel de reis van je leven denk ik. Maakt veel goed!
    Geniet ervan. Groetjes Adrie en Diny
  4. Mari en wilma:
    17 juni 2016
    Wat een mooie reis maken jullie!Leuk dat we er van mee kunnen genieten mooie verhalen en prachtige foto's.nog een fijne vakantie.
    Tip van mijn zuster Gerry Butchart Garden en Bc museum op Victoriaeiland.
    Groet mari en wilma
  5. Jack en Anny:
    17 juni 2016
    Wat indrukwekkend allemaal, mooie natuur en hopelijk ook snel mooier weer, groeten Jack en Anny